Skip to content
Blog

5 vragen aan marketing en vormgeving

16 maart 2021
5 minuten lezen
Kennis over koffie

Veel bedrijven besteden hun marketing en grafisch vormgeving uit. Maar bij Coffee Fresh is dit een belangrijk onderdeel van de organisatie. De afdeling marketing en vormgeving van Coffee Fresh bestaat sinds 2019 uit 3 personen, een in-house grafisch vormgever Mieke, een marketing medewerker Roos en een online marketeer Hanneke. Samen vormen zij een team die zich dagelijks inzet voor alle on- en offline communicatiemiddelen van Coffee Fresh. Om er achter te komen wat zij precies doen stellen wij 5 vragen aan deze afdeling.

1. Hoe ziet een werkdag op de afdeling marketing eruit?

Een dag op de afdeling marketing is nooit hetzelfde. De veelzijdigheid maakt het werk ook zo leuk.

Mieke: “Mijn dag ziet er altijd anders uit. De ene dag ontwerp ik nieuwe verpakkingen of soms een hele nieuwe verpakkingslijn, de andere dag kan ik bezig zijn met de belettering van ons wagenpark of het “branden” van een koffiemachine.

Roos: “In de ochtend begin ik eerst met het zoveel mogelijk beantwoorden van mijn mail. Daarna ga ik verder met mijn to-do lijst, waar van alles op staat. Ik houd mij als marketing medewerker met name bezig met de webshop en bestellingen. Ik krijg dan ook tussendoor ook soms helpdesk telefoontjes. Dit zijn vaak klanten met vragen over de webshop of over bestellingen.

Hanneke: “De werkzaamheden als online marketeer lopen erg uiteen. Meestal begin ik de week met een to-do list, maar er komen altijd dingen tussendoor. Zo krijg ik vaak vragen van collega’s over duurzaamheid, over koffiemachines op de website of over new business. Ondertussen schrijf ik verhalen over koffie of werk ik aan sociale media berichten.

Imac met photoshop koffiemachine

2. Waar ben je op dit moment druk mee?

Mieke: “Ik ben bezig met het afronden van de inrichting van onze nieuwe showroom in Breukelen. In samenspraak met onze technische dienst ontwikkel ik een reinigingsinstructie voor onze nieuwste koffiemachine, de Lattini. En ik leg de laatste hand aan onze nieuwe folders voor al onze koffiemachines. Binnenkort is het weer tijd voor het opmaken van ons MVO jaarverslag.

Roos: “Op dit moment ben ik heel druk met de ontwikkeling van de nieuwe webshop. Dit project loopt al een tijdje en in elke fase heb ik weer iets anders te doen. Op dit moment ben ik vooral aan het testen en feedback aan het geven aan de ontwikkelaar. Daarnaast ben ik bezig met het inrichten van de webshop, denk hierbij aan filteropties en klantenservice pagina’s. Ook het aanvullen van productinformatie in ons systeem is een belangrijk onderdeel van mijn werk.

Hanneke: “Deze week ben ik bezig met een aantal grote projecten, zoals het schrijven van een nieuwe bedrijfsbrochure, het inplannen van online campagnes en het uitwerken van blogberichten. Samen met Mieke werk ik aan een concept dat het verhaal achter koffie vertelt, met name de oorsprong van onze koffie wordt hierin uitgelicht. Maar ik ondersteun ook Roos met de ontwikkeling van de nieuwe webshop.

vingers wijzen naar laptop koffiemachine

3. Wat vind je het leukste om te doen?

Mieke: “Ik vind het leuk om van niets iets te maken. In het begin heb ik een lege pagina op mijn iMac en dan ga ik aan de slag, de eerste drie pogingen leiden meestal tot niets en dan wordt het langzaam wat. Dit proces vind ik geweldig.

Roos: “Ik vind alles eigenlijk leuk om te doen en dat komt met name door de afwisseling. Als ik klaar ben met een taak, dient zich de volgende al weer aan. Die kan dan totaal anders zijn en dat maakt mijn werk leuk. Op de marketing afdeling krijg je veel mee van andere afdelingen en kan je meedenken met collega’s over bepaalde vraagstukken. In mijn functie heb ik ook regelmatig klantcontact en dat is een leuke afwisseling.

Hanneke: “Als ik mijn baan omschrijf aan anderen zeg ik altijd dat ik mijn verkoop-collega’s op alle mogelijke manieren ondersteun. Ik ben vaak bezig met het ontwikkelen van hulpmiddelen die het werk van de accountmanagers leuker en makkelijker maakt. Dat geeft voldoening. Daarnaast vind ik het heel leuk om nieuwe dingen te leren en ga ik ook met plezier op zoek naar nieuwe onderwerpen om blogs over te schrijven. Vooral de vrijheid en de afwisseling in mijn takenpakket werkt voor mij erg prettig.

koffiebessen aan een koffieplant koffiemachine

4. Hoeveel koffie drink je gemiddeld?

Mieke: “Ik drink ongeveer 2 caffè lattes per dag. Caffè latte is een soort grote broer van de cappuccino. Caffè latte bevat meer melk en minder melkschuim dan een cappuccino.

Roos: “In de ochtend drink ik altijd 2 kopjes zwarte koffie. Bij binnenkomst zet ik de eerste meteen onder de automaat en voordat ik goed en wel achter mijn bureau zit ben ik toe aan de tweede. In de middag drink ik samen met een collega nog een cappuccino, zwarte koffie of een cacao. Dit is maar net waar ik zin in heb.

Hanneke: “Ik ben een echte koffieliefhebber. Voor mijn werkdag begint drink ik thuis al 1 kopje koffie. Eenmaal op kantoor aangekomen drink ik gemiddeld nog 3 kopjes koffie (zwart), allemaal voor 12 uur. Soms drink ik in de middag een lekkere flat white, dit is echt mijn favoriet. De flat white lijkt op een cappuccino maar dan met een wat sterkere koffiesmaak en een subtielere melksmaak.

Koffie drinken koffiemachine

5. Wat vertel je anderen het liefst over koffie?

Mieke: “Dat het zo’n mooi product is waarbij beleving een grote rol speelt. Daarnaast vertel ik vaak dat we proberen de hele keten transparant te maken met verhalen en afbeeldingen.

Roos: “Dat die van ons het lekkerste is!!

Hanneke: “Ik vertel graag aan anderen waar koffie vandaan komt. Wat het verhaal is achter de koffie die je drinkt. Eigenlijk het proces van koffiebes tot kopje koffie.

pen en toetsenbord koffiemachine

Samenwerken en brainstormen

De afdeling marketing en vormgeving draait grotendeels om samenwerking, waarin de verschillende achtergronden en werkzaamheden elkaar erg goed aanvullen. De leukste momenten zijn eigenlijk de brainstormsessies, waarin ideeën met elkaar worden gedeeld en wat uiteindelijk vaak leidt tot mooie nieuwe concepten, producten, folders, video’s of campagnes. Zie je iets online of offline van Coffee Fresh voorbij komen? Grote kans dat de marketing afdeling hieraan heeft bijgedragen.

Brainstormen met post-its koffiemachine

Meer weten?

Benieuwd naar onze koffiemachines, service of dienstverlening? Onze specialist staat klaar om je verder te helpen!

Neem gerust contact met ons op.

Ilona
helpdesk