Skip to content
Blog

De belangrijkste koffie trends voor 2018

12 december 2017
4 minuten lezen
Kennis over koffie

Koffie is nog steeds een van de meest gedronken dranken in Nederland. Vooral op het werk zien wij de laatste jaren veel veranderingen op het gebied van de koffievoorziening. De laatste jaren hebben de warme drankenvoorzieningen op het werk een flinke ontwikkeling doorgemaakt, maar wat zijn de trends die spelen op dit moment?

Trends in de koffiemachine in 2018

1. meer vraag naar plantaardig en puur

De laatste jaren gaan mensen bewuster om met wat zij eten en drinken. Deze trend is al een tijd aan de gang en zal in 2018 zich zeker voortzetten. Er zal een toenemende vraag zijn naar eerlijke en pure ingrediënten, waarbij ook bijvoorbeeld allergenen een belangrijke rol gaan spelen. Een onderdeel hiervan is bijvoorbeeld een alternatief voor melk of melkproducten zoals topping en creamer.
CO2 uitstoot van verschillende soorten melk

Er komen steeds meer alternatieven op de markt van grote fabrikanten zoals Alpro en Oatly. Hoewel het tegenwoordig geen melk genoemd mag worden kan je het wel gebruiken als melkalternatief. Alpro heeft bijvoorbeeld Sojadrink, dit is niet alleen gezond, maar ook beter voor milieu. Vergeleken met koemelk, is er voor Alpro’s sojadrinks 2x minder land en 4x minder water nodig en is er 2,5x minder CO2-uitstoot. Oatly heeft een haverdrank ontwikkeld die ook nog eens goed schuimt, waardoor het perfect te gebruiken is voor barista’s als koemelkalternatief.

2. op zoek naar gezonde koffie, thee en andere dranken

Zoals al eerder benoemd gaan mensen bewuster om met wat zij eten en drinken. Naast alternatieven voor melk, is er ook een trend te zien op het gebied van gezondheid. Consumenten zijn steeds meer bewust van ongezonde gewoontes zoals een koek bij de koffie of suiker in de thee. Frisdrank en snackfabrikanten haken hierop in door de ingrediënten in hun producten aan te passen. Suiker wordt vervangen door natuurlijke zoetstoffen of conserveermiddelen en smaakversterkers worden steeds minder gebruikt.

3. meer en meer een hyperactieve levensstijl

Gedurende de dag schakelen mensen meerdere keren om van activiteit. Werken, leren, ondernemen en vrije tijd wisselen elkaar af en lopen door elkaar heen. Wij raken gewend aan het feit dat je met telefoon, tablet of laptop 24/7 iedereen kan bereiken en alles kan bestellen en kopen. Wij zien dit sterker terugkomen in de nieuwe generaties die met nieuwe technologieën zijn opgegroeid. Mensen willen niet meer wachten, maar willen nu lekkere koffie. Wij verwachten dat communicatie met de koffiemachine in de toekomst een grotere rol gaat spelen. Wie weet kan je ooit wel met je mobiel op afstand een kopje koffie zetten.
man met horloge om en een gebalde vuist

4. experimentele of exclusieve smaken

Hoewel in de consumentenmarkt de grote merken zoals Douwe Egberts nog heel bekend zijn, zien wij langzaam een verschuiving naar minder bekende en exclusievere koffiemerken. Er is ook een trend te zien in de smaak van koffie. Net als bij wijn zijn er in de wereld van koffie vele smaken en aroma’s. Koffiemerken gaan steeds experimentele of exclusieve smaken koffie

5. traceerbaarheid van koffie wordt belangrijker

We zien een groeiende aandacht voor traceerbaarheid en oorsprong. Zeker na de recente schandalen in de voedselindustrie zal de vraag omtrent de oorsprong van ingrediënten in je eten en drinken nog belangrijker worden. Ook in de wereld van de koffie zien wij dat onze klanten het belangrijk vinden om te weten waar hun koffie vandaan komt. En als er een duurzaamheidskeurmerk op de verpakking staat, wat betekent dat dan voor de koffieboeren? In 2018 zal er steeds meer vraag zijn naar dit soort informatie. Maar dan het liefst gemakkelijk en snel 24/7 beschikbaar op het internet.
koffiebonen gordel

Coffee Fresh en trends

Wij als koffieleverancier, maar zeker ook als koffieliefhebber houden deze trends natuurlijk in de gaten en spelen hierop in waar nodig. Zo hebben wij onlangs meer achtergrondinformatie over onze koffie online gezet. Zo kun je bijvoorbeeld zien waar onze koffie vandaan komt en of deze een duurzaamheidskeurmerk heeft. Ook kun je lezen wat de duurzaamheidskeurmerken inhouden.

2018

Welke trends ‘echt’ door zullen breken in 2018 weten wij pas weer aan het einde van het nieuwe jaar. Toch zijn wij nu alvast benieuwd welke trends jij het liefst een succes ziet worden in 2018? En natuurlijk ook welke trend jij in 2018 verwacht te zullen gaan volgen.
vraagteken

Meer weten?

Benieuwd naar onze koffiemachines, service of dienstverlening? Onze specialist staat klaar om je verder te helpen!

Neem gerust contact met ons op.

Ilona
helpdesk