Skip to content
Blog

Eerste hulp bij aanbesteden

14 april 2020
5 minuten lezen
Kennis over koffie

De term aanbesteden is in de wereld van koffievoorzieningen heel bekend en is simpel gezegd het in de markt zetten van een (overheids)opdracht. Maar door de jaren heen zijn er veel ontwikkelingen geweest op het gebied van aanbesteden.

De ene na de andere term vliegt je om je oren; EMVI, BVP, RCC of RIC. Maar wat betekenen deze aanbestedingstermen? Wij geven antwoorden op deze en andere vragen, bijvoorbeeld: Welke aanbestedingsvormen zijn er en wat zijn de verschillen? Aan de hand van onze eigen markt en ervaringen nemen wij je mee in de wereld van aanbesteden.

aanbesteden?

EMVI – Economisch Meest Voordelige Inschrijver

EMVI is een afkorting voor Economisch Meest Voordelige Inschrijver. Deze aanbestedingsvorm wordt al jaren gebruikt en richt zich op de beste prijs-kwaliteitverhouding. In de wereld van koffie betekent dat dat koffieleveranciers een plan van aanpak schrijven en dat die vervolgens wordt beoordeeld met een cijfer. Dit cijfer wordt gewogen t.o.v. de aangeboden prijs, de koffieleverancier met de beste prijs-kwaliteitsverhouding wint de aanbesteding.

Kenmerken van EMVI

Het programma van eisen is strikt, de opdrachtgever geeft een duidelijk beeld van wat zij willen. Iedere opdracht kent andere EMVI-criteria. Dit zijn de onderdelen waar je punten voor kan halen. Veel gebruikte EMVI-criteria zijn: samenwerking met de opdrachtgever, duurzaamheid en kwaliteitsmanagement.

schrijven op papier

Van EMVI naar BPKV

Het in 2012 geïntroduceerde EMVI, werd met de nieuwe Aanbestedingswet in 2016 omgedoopt tot Beste Prijs-Kwaliteitverhouding (BPKV). In praktijk zal je dus niet meer zo vaak de term EMVI horen. Het toepassen van BPKV is een gunningsmethode om extra kwaliteit te honoreren. Je bepaalt wat de door jouw verlangde minimumkwaliteit is en legt die vast in harde minimumeisen.

kijken naar telefoon met kopje koffie

BVP – Best Value Procurement

Best Value Procurement, oftewel prestatie-inkoop is meer dan kijken naar de prijs-kwaliteitverhouding. Waar de uitvraag vrij EMVI strikt is, zit dat bij BVP wat anders in elkaar. De opdrachtgever vertelt wel de projectdoelen en de kwaliteitscriteria, maar niet hóe deze door de koffieleverancier moeten worden bereikt. In plaats van allerlei eisen te stellen, krijgen koffieleveranciers de kans om hun expertise te laten zien en met innovatieve oplossingen te komen.

schrijven op een whiteboard

RCC – Rapid Circulair Contracting

Sinds 2018 komt de term Rapid Circulair Contracting (RCC) steeds vaker voor. Deze aanbestedingsvorm is ontstaan vanuit het idee dat we onze sociale en duurzame ambities nog te langzaam verwezenlijken. Bij RCC heeft de opdrachtgever of aanbestedende dienst niet een vastomlijnd plan, maar zij formuleren ambities. De koffieleveranciers kunnen met behulp van een visie, een plan van aanpak en een bewijs de verschillende ambities toelichten. Een belangrijk onderdeel is de samenwerking tussen de opdrachtgever en de leverancier. Ook na gunning blijven opdrachtgever en opdrachtnemer hun samenwerking evalueren en versterken.

kijken naar horloge

Kenmerken van RCC

Kenmerkend voor RCC is dat de opdrachtgever en de leverancier samenwerken op basis van een Programma van Ambitie in plaats van het traditionele Programma van Eisen. Het resulteert in een – in verhouding – korte doorlooptijd van het inkoopproces, betere prijs-kwaliteit verhouding, hogere tevredenheid en een optimale en circulair verantwoorde inzet van producten en grondstoffen. Een belangrijk kenmerk is dat bij RCC pas na de gunning de concretisering plaatsvindt.

RIC – Rapid Impact Contracting

Rapid Impact Contracting heeft veel weg van Rapid Circular Contracting. Maar bij RIC zijn de ambities breder dan alleen circulariteit. RIC neemt als ambitie de zeventien Social Development Goals (SDG’s) opgesteld door de Verenigde Naties. Daarmee worden de aanbestedingen het instrument om samen te werken aan, onder andere, de bestrijding van honger, ongelijkheid en armoede. Deze aanbestedingsvorm werkt goed voor opdrachtgevers die maatschappelijke meerwaarde willen realiseren.

Social Development Goals (SDG’s) opgesteld door de Verenigde Naties

Nieuwsgierig naar de beste aanbestedingsvorm?

De beste aanbestedingsvorm is natuurlijk afhankelijk van de doelstellingen en de ambities van je bedrijf. Onze key-accountmanagers zijn dagelijks bezig met dit soort vraagstukken en kunnen je te allen tijde informatie geven over aanbesteden.

Andere veel gebruikte afkortingen

Wij zetten graag nog even een aantal andere veel gebruikte afkortingen op een rij. Deze afkortingen worden steeds vaker gebruikt in aanbestedingen en andere projecten

MVO – Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Voor de meeste mensen is MVO wel bekend, het staat voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Dat betekent dat een bedrijf niet alleen onderneemt vanuit een winstoogmerk (profit), maar ook let op people en planet.

MVI – Maatschappelijk Verantwoord Inkopen

MVI gaat een stapje verder dan MVO, het staat voor Maatschappelijk Verantwoord Inkopen. Dit heeft te maken met het idee dat een bedrijf in hun inkoopbeleid een verantwoordelijkheid heeft in de transitie naar een socialere en duurzame wereld. De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor MVI, maar in praktijk lijkt dit nog niet altijd het geval.

SROI – Social Return on Investment

Met Social Return on Investment, kortweg Social Return of SROI, verplicht de opdrachtgever de inschrijvers om werkzaamheden in te richten die ten goede komen aan sociale initiatieven. Dit is primair bedoeld om personen met een afstand tot de arbeidsmarkt meer kansen te geven op werk of ontwikkelingsmogelijkheden.

logo PSO - Prestatieladder Socialer Ondernemen

PSO – Prestatieladder Socialer Ondernemen

Om aan te tonen dat je als bedrijf werkt aan SROI kan je gebruik maken van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) van PSO-Nederland. Dit is een landelijk meetinstrument en keurmerk dat de mate van Social return objectief zichtbaar maakt. Het doel van de Prestatieladder Socialer Ondernemen is het oplossen van een maatschappelijk probleem door Social return bij het bedrijfsleven te stimuleren: meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam en kwalitatief aan werk helpen bij reguliere organisaties.

Vragen?

Onze experts kunnen alle aanbestedingsvragen beantwoorden. Neem eens vrijblijvend contact op voor een adviesgesprek, dan vertellen zij er alles over!

Meer weten?

Benieuwd naar onze koffiemachines, service of dienstverlening? Onze specialist staat klaar om je verder te helpen!

Neem gerust contact met ons op.

Ilona
helpdesk