Het is officieel, UTZ en Rainforest Alliance zijn gefuseerd
Op 9 januari 2018 hebben UTZ en Rainforest Alliance bekend gemaakt dat ze officieel gefuseerd zijn. Maar wat betekent deze fusie voor onze producten die gecertificeerd zijn door een van deze organisaties?
Tot 2019 geen visuele verandering
In principe nog niks, tot aan de publicatie van een nieuw certificeringsprogramma zal er niks veranderen aan de huidige keurmerken van UTZ en Rainforest Alliance. Dit nieuwe certificeringsprogramma zal in 2019 gepubliceerd worden.
De logo’s blijven nog even bestaan
Beide keurmerken en logo’s blijven nog bestaan en kunnen dus teruggevonden worden op verschillende producten. De fusie betekent echter niet dat de logo’s nu verwisselbaar zijn, omdat beide keurmerken nog een eigen certificeringsprogramma hebben. De organisaties zijn zeker over het gebruik van en de investering in het logo van Rainforest Alliance, omdat dit logo een sterke merkwaarde heeft bij consumenten in verschillende markten. De toekomst van het UTZ logo is nog onzeker, hier zal in 2018 een keuze in worden gemaakt op basis van input vanuit belangrijke stakeholders.
Minder complexiteit voor bedrijven
In de toekomst zal deze fusie de complexiteit van het certificeringsproces vereenvoudigen, vooral voor bedrijven die nu zowel UTZ als Rainforest Alliance producten hebben. Daarnaast brengt het nieuwe certificeringsprogramma het beste van beide organisaties bij elkaar.
Grotere sociale, ecologische en economische impact voor boeren
Voor nu blijven boeren de huidige certificeringsstandaarden gebruiken. Het doel van de fusie tussen UTZ en Rainforest Alliance is om uiteindelijk een certificeringsprogramma te ontwikkelen met een grotere sociale, ecologische en economische impact. Hiermee krijgen boeren en producenten meer handvaten om hun levensonderhoud te verbeteren en tegelijk het leefgebied waar ze wonen en werken te beschermen.
Wat je gaat merken van de fusie
De aankomende tijd zal je weinig merken van de fusie. Wellicht zal het in de media besproken worden, maar de producten die je koopt veranderen niet. In de toekomst verwachten wij wel dat de logo’s worden aangepast. Zodra hier meer over bekend is zullen wij dit natuurlijk met je delen.