Skip to content
Blog

Op welke manier kan ik mijn mensen de beste kop koffie aanbieden en tegelijkertijd kosten besparen?

1 augustus 2023
5 minuten lezen
Kennis over koffie

Wij horen vaak dat de koffievoorziening goedkoper moet. Maar goedkoper is niet altijd beter! En kiezen voor een offerte met goedkopere koffie betekent niet dat je als klant uiteindelijk goedkoper uit bent! Wij geven je 10 tips voor het slim inkopen van een koffievoorziening.

1. Laat de koffiemachine juist afstellen

De afstelling van een koffiemachine is erg belangrijk. Elke koffiesoort heeft een eigen afstelling nodig, het is dus niet mogelijk om te wisselen van koffiemelange zonder de afstelling te veranderen. De juiste afstelling kan je flink geld besparen. Als de koffie heel mager staat afgesteld, dan smaakt de koffie niet. Je collega’s zullen de koffie niet lekker vinden en zoeken heil bij een luxere en dus duurdere consumptie.
Kies voor de juiste afstelling van de koffiebonen van Coffee Fresh koffiemachine

2. Denk eens na over een langere contractlengte

Naarmate het contract langer is, vallen de kosten van de koffiemachines fors lager uit. Daarnaast is het een duurzame invulling van de koffievoorziening (lineair behoud). Coffee Fresh voert elk jaar preventief onderhoud uit, waardoor de koffiemachines langer mee gaan. Ook staan wij de complete looptijd van het contract garant voor een goede werking van je koffievoorziening.

Stimuleer hergebruik door de vormgeving van de bekers koffiemachine

3. Stimuleer hergebruik onder je collega’s

Veel bedrijven maken gebruik van kartonnen bekertjes. Deze zijn vaak minder milieubelastend dan wordt gedacht. Porseleinen servies gaat regelmatig in de vaatwasser; deze gebruikt veel stroom, water en afwasmiddel en belast daarmee het milieu. Door hergebruik onder collega’s te stimuleren kan je bedrijf geld besparen. Als elke beker twee keer zou worden gebruikt, bespaar je al snel 50% op de bekers.

4. Denk eens na over een beheersbare verstrekking

Naast het verstrekken van losse suikersticks en creamersticks bij de automaat is het ook mogelijk om dit te integreren in de automaat. Dit levert meerdere voordelen op. Allereerst wordt de verstrekking beheersbaarder, oneigenlijk gebruik van suikersticks en creamersticks zal niet meer plaatsvinden. Doordat er geen losse producten meer op tafels of naast de automaat staan, heb je minder last van afval. Met schonere kantines, keukens en koffiecorners tot gevolg. Beheersbare verstrekking is daarnaast ook hygiënischer door gesloten productcontainers in de automaat. Je hebt ook geen roerstaafjes meer nodig, dit levert een directe besparing op van circa € 0,004 per consumptie.

5. Is thee in de automaat voor jouw organisatie een optie?

Naast suiker en melk, is het ook mogelijk om thee via de koffiemachine te verstrekken. Geen losse theezakjes meer naast de automaat, dus ook minder afval. Met schonere kantines, keukens en koffiecorners tot gevolg. Thee in de automaat kan een besparing opleveren van circa 50% per theeconsumptie t.o.v. theezakjes.

6. Gratis onderhoud en lange responsetijden

Het lijkt heel mooi, gratis onderhoud. Maar zodra de koffiemachine een storing heeft, komen de problemen. Want vaak moet je lang wachten voor men de koffiemachine komt repareren en dit kost indirect toch geld. Een paar dagen wachten voor je weer koffie kan drinken is natuurlijk niet wat je wilt, maar soms wel de realiteit. Het is dus verstandig om goed te kijken naar de onderhoudskosten, maar ook de responsetijden in acht te nemen. Hoe transparanter de leverancier, hoe makkelijker het is om de juiste keuze te maken en zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan.
Technische dienst van Coffee Fresh koffiemachine

Vaste contactpersonen van accountmanagers en monteurs tot onze eigen expeditie koffiemachine

7. Vaste contactpersonen

Als er onderhoud aan je koffiemachine verricht moet worden, is het handig wanneer de monteur weet waar hij moet zijn. Door te kiezen voor een leverancier met vaste monteurs weet je zeker dat je geen extra tijd kwijt bent. Zij kennen de werkwijze en procedures bij klanten en weten waar ze moeten zijn. Het onderhoud wordt gedaan of de storing wordt verholpen zonder dat je medewerkers er last van hebben. Ook levering van producten met eigen vaste medewerkers in de expeditie ontzorgt je organisatie. Zij zetten alle producten in je voorraadkast, je hebt hier verder geen omkijken naar.

8. Integreer koud water

In sommige koffiemachines is het mogelijk om koud water te integreren. Je bespaart kosten omdat je geen losse waterautomaat meer nodig hebt. Het zal ook een reductie koffie- en luxe variatiedranken opleveren, omdat je medewerkers wellicht vaker een glaasje water pakken dan een luxe koffievariatie. Daarnaast draagt het bij aan een gezondere levensstijl van je medewerkers.

9. Kies voor energiebesparing

Onze koffiemachines zijn voorzien van VIPS. Dit is een uniek zelflerend energiebesparingsprogramma. Binnen zeer korte tijd heeft de automaat geleerd hoe het gebruik verloopt. Bijvoorbeeld, als iedereen na 6 uur het kantoor heeft verlaten zal de koffiemachine automatisch in een besparingsmodus springen, tot de volgende ochtend wanneer de eerste medewerkers weer aan de slag gaan. Dit kan tot 43% energiebesparing van de warme drankenautomaat opleveren.
Logo vips, energiebesparing tot 43% koffiemachine

Verschillende formaten bekers koffiemachine

10. Kleinere bekers of kopjes

Onze accountmanagers vragen vaak welk drinksysteem je nu gebruikt, kartonnen of plastic bekers of toch porseleinen kopjes en mokken. Het hangt natuurlijk van de huidige situatie af, maar het antwoord op deze vraag kan een besparing opleveren. Want de inhoud van de bekers of kopjes is interessant als je gaat kijken naar kostenbesparing. Gebruik je nu kopjes van 180cc zou je wellicht kunnen overstappen naar 150cc bekers. Dit levert al snel een besparing van 20% op de koffie op.

Goedkoper is niet altijd beter

Om af te sluiten, zoals wij begonnen, goedkoper is niet altijd beter! Kiezen voor goedkope oplossingen kan op lange termijn toch duurder uitvallen. Je wilt natuurlijk de beste kop koffie aan je medewerkers kunnen serveren, want dit zal de interne tevredenheid ten goede komen! Tevreden medewerkers zullen zich meer betrokken voelen en zijn productiever!

Vraag advies

Onze accountmanagers kunnen je alles vertellen over mogelijkheden om kosten te reduceren. En helpen je graag bij het maken van een goede keuze op het gebied van de koffievoorziening.
VRAAG VRIJBLIJVEND MEER INFORMATIE AAN 

Meer weten?

Benieuwd naar onze koffiemachines, service of dienstverlening? Onze specialist staat klaar om je verder te helpen!

Neem gerust contact met ons op.

Ilona
helpdesk