Skip to content
Blog

Wat zijn de 8 belangrijkste koffietrends voor 2020

10 december 2019
7 minuten lezen
Kennis over koffie

Elk jaar weer schrijven wij een item over de trends voor het aankomende jaar. Wij vinden het erg belangrijk om onze verwachtingen voor 2020 met betrekking tot koffie met iedereen te delen. Ook dit jaar weer zien wij opmerkelijke nieuwe ontwikkelingen. Maar wij zien ook trends die al eerder zijn opgekomen en zich in 2020 nog verder gaan ontwikkelen.

We laten jullie niet langer in spanning. Lees snel verder.

Mooie café latte met latte art

1. Koffiedrinkers zijn experts

Deze trend heeft afgelopen jaar een vlucht genomen. Koffie is niet zomaar een drank die je drinkt op het werk of thuis. Koffiedrinkers weten niet alleen koffie te waarderen maar zij hebben ook steeds meer kennis over koffie. De koffiedrinkers worden koffie experts. En het is aan koffieleveranciers om deze koffie experts te voorzien van juiste en interessante informatie.

Het gaat niet meer om alleen de smaak, maar alle kennis er omheen voegt iets toe aan de koffiebeleving. Dat zien wij ook duidelijk terug in de aankleding en de sfeer rondom de koffiemachine. Wij verwachten dan ook dat beleving en kennis omtrent koffie een nog belangrijkere rol gaat spelen aankomend jaar.

WORD OOK KOFFIE EXPERT 

Handen vol met koffie capsules

2. Single serve steeds populairder

Wij zien op de consumentenmarkt een toename in de verkoop van single serve koffie, hiermee bedoelen wij capsules en pads. Nespresso cups en Senseo pads zijn niet meer weg te denken uit het koffieschap. Maar er is ook een flinke toename in de verkoop van bijvoorbeeld ijskoffie en andere ready to drink koffie.

Negatieve impact op het milieu

Er wordt dus meer koffie gedronken, maar deze ontwikkeling heeft ook een flinke keerzijde. Namelijk de negatieve impact op het milieu. Allereerst is voor elk kopje koffie een eigen capsule nodig, dit vraagt om grote hoeveelheden grondstof. Daarnaast zijn al die duizenden plastic of aluminium capsules vaak ook weer per stuk verpakt. In tegenstellingen tot een zak koffiebonen is er dus veel grondstof nodig voor deze single serve koffie. Daarbij komt dat veel cups en pads in het restafval verdwijnen en dus niet op de juiste manier worden verwerkt. Al met al dus niet een goede keus voor het milieu.

Tafeltennis op het werk

3. Het kantoor is meer dan een werkplek

Eén van de trends waarvan wij verwachten dat die in 2020 echt gaat losbarsten is het feit dat het kantoor niet meer alleen een werkplek is. Wij zien het al jaren, het kantoor heeft steeds meer functionaliteiten gekregen. Bij sommige bedrijven zijn er speciale ruimtes om te vergaderen, waarbij medewerkers worden geprikkeld om bijvoorbeeld uit hun comfortzone te stappen.

Alles om de werknemer te entertainen

In 2020 gaat dit nog een stap verder, werkgevers zijn bijvoorbeeld steeds meer bezig met de gezondheid van hun medewerkers. Wat dacht je van een sta-zitbureau, bureaufiets, een balansbord, een zitbal of zelfs een trampoline? Daarnaast maken sommige bedrijven zelfs een ruimte vrij voor een kleine fitnessruimte, zodat werknemers voor, na of tijdens het werk kunnen sporten. Maar ook vrijdagmiddag borrels of een heuse tafelvoetbal competitie zijn populairder. Alles om de medewerker naast het werk te entertainen en het teamgevoel te stimuleren.

Koffieautomaat met company branding

De koffiemachine laten aansluiten
Wij verwachten de werkgevers ook de koffiemachine hierbij willen laten aansluiten. Een koffievoorziening op het werk heeft al meer functionaliteiten gekregen. Naast gewoon koffie kan je vaak veel verschillende variaties tappen. Maar een mooie koffiemachine is ook een visitekaartje voor de organisatie. Daarnaast biedt multimedia op het scherm een mogelijkheid tot reclame of branding.

BEKIJK EEN KOFFIEAUTOMAAT MET PRIVATE BRANDING 

Instagramable koffie, alles voor de gram!

4. Koffie voor een jonger publiek

Door de populariteit van onder andere Starbucks is een jongere generatie opgegroeid met koffie. En dan het liefst een lekkere zoete koffievariatie met veel melk. Deze generatie Z groeit op in een wereld van technologische overvloed en met relatief weinig beperkingen, want zij kennen de wereld niet zonder techniek, smartphones en sociale media. Geen 9 tot 5 baan, maar een baan waarbij ze veel vrijheid hebben om het werk volgens eigen ideeën in te richten. Ook hun koffie willen ze kunnen aanpassen naar eigen wensen. Personaliseren van koffie en variaties is voor deze generatie een must.

Alles voor de gram

Deze generatie is ook geobsedeerd door Instagram en andere sociale media. Zij doen “alles voor de gram” oftewel, zij maken het liefst van elk moment, elk ontbijt en elk kopje koffie een foto. Deze generatie verwacht dus niet alleen een heerlijke smaak maar ook nog eens een mooie kop koffie. Niet voor elk bedrijf is dit een interessante trend, maar het is zeker een trend om in de gaten te houden als je bijvoorbeeld werkt in de horeca. Door deze trend kan je namelijk behoorlijk wat gratis reclame krijgen, mits je weet hoe je dit aan moet pakken.

Steeds meer gaat digitaal, 3 schermen en een kop koffie

5. Gemak boven alles

Een trend die in 2020 verder gaat toenemen is het feit dat gemak boven alles gaat. Wij leven in een wereld waarin bijna alles digitaal en snel is. Dit gaan wij ook terug zien op de koffiemarkt, vooral voor inkopers en facilitair managers is dit een interessante ontwikkeling. Het betekent namelijk nog gemakkelijker zaken doen.

Koffieleveranciers voor op het werk zullen hun best moeten doen om het bestellen van koffie voor op het werk zo gemakkelijk mogelijk te maken. Daarnaast zal de vraag naar extra inzichten, bijvoorbeeld storing- en servicebonnen, toenemen. De klant wil graag informatie snel en op elk moment van de dag voorhanden hebben.

LEES MEER OVER ONZE DIGITALE ONTWIKKELINGEN 

Koffieautomaat met persoonlijke service

6. Uniek en gepersonaliseerd is dé key

Wij verwachten in 2020 een toename in de vraag naar gepersonaliseerde koffiemachines en daarbij horende koffie accessoires. Veel bedrijven willen graag een unieke positie creëren en hun imago versterken. Een mooie manier om dit te doen is om van de koffiehoek een speciale unieke plek te maken waar het gevoel, de cultuur en de medewerkers samenkomen.

Met een gepersonaliseerde koffiehoek kan een bedrijf zich onderscheiden van andere bedrijven en aan hun klanten laten zien dat zij anders zijn dan de rest. Wij zeggen regelmatig dat een mooie koffiemachine een visitekaartje is voor de organisatie. Multimedia op het scherm van de koffiemachine biedt daarnaast een extra mogelijkheid tot reclame of branding.

Gezond eten tijdens werk met koffie

7. Gezondheid en bewuste keuzes

Zoals we al zeiden, zijn werkgevers steeds meer bezig met de gezondheid van hun medewerkers. Dat zien wij langzaam ook terugkomen in de vraag naar gezonde producten voor op het werk.

Wij verwachten dat in 2020 de vraag naar gezonde tussendoortjes uit een snackautomaat of voor in een kantine gaat toe nemen. Wij spelen hier graag op in door actiever ons gezondere productassortiment aan te bieden en waar kan uit te breiden. Ook proberen wij onze kennis te delen door bijvoorbeeld het beschikbaar stellen van voedingswaarde van koffievariaties. Wij voeren een actief beleid als het gaat om verantwoord inkopen van producten en hebben duidelijke doelstellingen voor een gezond productassortiment. Nieuwsgierig?

LEES SNEL ONZE DOELSTELLINGEN 

Kopje koffie en het smaakwiel

8. Specialty coffee wordt steeds populairder

In de koffiewereld is de term “speciality coffee” erg bekend. Het staat voor koffiebonen van de allerbeste kwaliteit. Koffie krijgt alleen deze term als de koffie voldoet aan 11 criteria. Deze criteria worden wereldwijd erkend, omdat deze opgesteld zijn door SCA (een erkende associatie die de kwaliteit van koffie wereldwijd waarborgt).

Meer vraag naar bijzondere koffie

Hoewel de vraag naar specialty coffee in de zakelijke markt nog niet echt van de grond komt, is in de koffiewereld de vraag bijzondere koffie wel steeds groter. Deze koffies moeten dus voldoen aan de criteria en de verkopers moeten de correcte documentatie aanleveren als bewijs van kwaliteit. Hiermee weet de koper dat die waar krijgt voor zijn geld en weet hij ook precies waar de koffie vandaan komt. Deze behoefte aan kennis over herkomst zien wij duidelijk terug in de zakelijke markt. Hier komen wij volgende week in de blog over duurzame trends voor 2020 op terug.

LEES MEER OVER DE SMAAK VAN KOFFIE 

Koffie trends 2020 op een letterboard

Laat 2020 maar komen

Welke trends ‘echt’ door zullen breken in 2020 weten wij pas aan het einde van het nieuwe jaar. Toch zijn wij nu al benieuwd welke trends jij het liefst een succes ziet worden in 2020. Laat het ons weten!

Duurzaamheidstrends voor 2020

Al jaren horen wij dat alles duurzaam moet. Wij zien ook een groot aantal trends op het gebied van duurzaamheid en koffie. Deze hebben wij apart beschreven in ons blog: Duurzaamheidstrends voor 2020.

Meer weten?

Benieuwd naar onze koffiemachines, service of dienstverlening? Onze specialist staat klaar om je verder te helpen!

Neem gerust contact met ons op.

Ilona
helpdesk