Ga naar de inhoud
Nieuws

Welke SDG’s heeft Coffee Fresh opgenomen in haar duurzaamheidsbeleid?

8 februari 2022
5 minuten lezen
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)

Duurzaamheid is steeds belangrijker. Wij zijn al jaren bezig met het verduurzamen van onze organisatie en dragen dit ook graag uit. In ons MVO jaarverslag leggen wij uit hoe onze MVO pijlers, doelstellingen, materiële thema’s, KPI’s en SDG’s aan elkaar gekoppeld zijn. Maar wat zijn SDG’s en welke SDG’s zijn opgenomen in ons duurzaamheidsbeleid? Dat lees je in dit blog.

Wat zijn Sustainable Development Goals?

De afkorting SDG staat voor Sustainable Development Goals. In 2016 tekenden de Verenigde Naties een pakket van zeventien doelstellingen. De zeventien SDG’s zijn doelen om van de wereld een betere plek te maken in 2030. Ze zijn een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis. Iedere regering is verantwoordelijk voor de vertaling van mondiale SDG’s naar nationale SDG’s.

LEES MEER OVER SDG’S 

SDG’s opnemen in duurzaamheidsbeleid

De Sustainable Development Goals (SDGs) worden steeds vaker gebruikt voor het vormgeven van duurzaamheidsdoelstellingen binnen organisaties. Ook Coffee Fresh heeft een aantal SDG’s opgenomen in haar duurzaamheidsbeleid, genaamd Close Future. Dit geeft ons richting en laat anderen zien waar wij mee bezig zijn.

Close Future en de SDG’s

Onze 5 MVO pijlers en de bijbehorende thema’s vormen een belangrijk onderdeel van onze Close Future strategie. Per MVO pijler hebben wij gekeken welke SDG’s het beste passen bij het onderwerp. Deze SDG’s zijn gekoppeld aan de concrete actiepunten die bijdragen aan het behalen van onze doelstellingen voor 2024. Hiermee zijn de SDG’s geborgd in Close Future.

Vier SDG’s uitgelicht

Een tiental SDG’s hebben raakvlakken met onze kernactiviteiten. Hier gaan we ons de komende jaren hard voor maken. Deze staan beschreven in ons MVO jaarverslag. Maar wij willen graag een aantal voor ons belangrijke SDG’s in deze blog uitlichten. Vooral de inzet op eerlijke handel, vermindering van ongelijkheid, zorgen voor duurzame consumptie en het duurzaam gebruik van ecosystemen (die centraal staan in de doelen 8, 12, 13 en 15) vormen de kern van onze activiteiten.

SDG 8: waardig werk en economische groei

Op dit moment staan veel koffieboeren in de wereld onder druk. De prijs die voor de koffie wordt betaald door de industrie, ligt vaak onder de kostprijs. Coffee Fresh kiest daarom bewust voor 100% gecertificeerde koffie. Dit betekent dat al onze soorten Coffee Fresh koffie zijn gecertificeerd met een duurzaamheidskeurmerk. Hiermee dragen wij bij aan een betere wereld.

Daarnaast zetten wij ons in voor een duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers. Wij maken ons sterk voor een vitale bedrijfscultuur waarin mensen hun werk als zinvol en plezierig ervaren. Dat geldt ook voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze krijgen bij Coffee Fresh gelijke kansen.

SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie

Wij maken bewuste keuzes om de gezondheid en vitaliteit van onze medewerkers en klanten te stimuleren. Het is ons doel om klanten en medewerkers waar wij kunnen te helpen bewuster te eten, drinken en leven. Dit doen we door een groot assortiment gezonde producten aan te bieden en te informeren over gezondere keuzes.

Daarnaast zien wij verspilling als waarde vernietiging. Om dit tegen te gaan, proberen we te grote inkoop tot een minimum te beperken. Mochten producten richting de uiterste houdbaarheidsdatum gaan zorgen we dat deze een goede bestemming krijgen, bijvoorbeeld via schenkingen.

SDG 13: Klimaatactie

Ieder land op ieder continent heeft te maken met klimaatverandering. De opwarming van de aarde heeft nu al invloed op het dagelijks leven en het inkomen van miljoenen mensen wereldwijd en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen. Coffee Fresh vindt het belangrijk om verantwoordelijkheid te nemen en de milieu-impact van onze bedrijfsvoering zoveel mogelijk te verkleinen. Daarbij vinden wij het belangrijk bewust om te gaan met natuurlijke hulpbronnen voor een duurzaam klimaat.

Naast de mogelijkheden voor het verduurzamen van onze locaties kijken wij ook naar onze logistiek. Wij willen onze logistiek zo duurzaam mogelijk maken, dat doen wij door bewust te rijden maar ook door ons verzendproces te verduurzamen. Daarbij proberen wij altijd te kijken naar de meest duurzame oplossing die past bij onze klantgerichte en kostenbewuste organisatie.

SDG 15: Leven op het land

Ontbossing en verwoestijning – veroorzaakt door de mens en klimaatverandering – vormen enorme uitdagingen voor duurzame ontwikkeling en tasten de levens van miljoenen mensen aan in hun strijd tegen armoede.

Wij hebben in 2020, net als veel andere bedrijven in Nederland, een flinke stap genomen in de digitalisering. Dit is een belangrijke ontwikkeling binnen onze bedrijfsvoering. Digitalisering draagt bij aan efficiëntie binnen onze organisatie en aan de afname van papierverbruik. Daarnaast willen wij zo veel mogelijk van ons afval recyclen. Een goede stap in de richting van een duurzamere wereld. Afvalscheiding en recycling is beter voor het milieu. Door afval in te zetten als grondstof voor nieuwe producten of groene energie hoeft minder afval verbrand te worden.

Nieuwsgierig naar meer?

Ben je nieuwsgierig geworden naar onze duurzame doelen? Dan raden wij je aan ons MVO jaarverslag eens te lezen.

DOWNLOAD MVO JAARVERSLAG 

Meer weten?

Benieuwd naar onze koffiemachines, service of dienstverlening? Onze specialist staat klaar om je verder te helpen!

Neem gerust contact met ons op.

Ilona
helpdesk